Ο Κώστας Φάλαγγας είναι ένα πολύπλευρο στέλεχος διαχείρισης ξενοδοχείων με εξειδίκευση σε όλες τις πτυχές της οικονομικής διαχείρισης, marketing, διασφάλισης ποιότητας, διαχείρισης έργων και καθημερινής διαχείρισης λειτουργιών για περισσότερα από 25 χρόνια. Έχει χειριστεί όλες τις πτυχές των ξενοδοχειακών λειτουργιών και τις ανάγκες της ξενοδοχειακής εταιρείας για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και την προώθηση των εταιρικών στόχων. Στόχος του η ενσωμάτωση στην ομάδα της επόμενης δημοτικής αρχής στο Ρέθυμνο για να μπορέσει να βοηθήσει τα μέγιστα στον τουρισμό της πόλης του Ρεθύμνου. Μίλησε στο BEST και στον Στέλιο Κουνδουράκη.

Μπορείτε να μας πείτε ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στην απόφασή σας να θέσετε υποψηφιότητα ως Δημοτικός Σύμβουλος στις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου;
Καταρχάς για μένα πολύ σημαντικό, σε όλα στη ζωή μου, είναι να έχεις χρόνο για να δημιουργείς. Αυτή λοιπόν τη χρονική περίοδο έχω χρόνο γιατί παρέδωσα την ξενοδοχειακή μου μονάδα σε εταιρία management και ασχολούμαι πλέον μόνο στο πως θα καταφέρω την επόμενη 3ετία να γίνει ξενοδοχείο 5 αστέρων. Πιστεύω λοιπόν ότι με τον χρόνο μου, την εμπειρία και τις γνώσεις μου πάνω στο ξενοδοχειακό κομμάτι εδώ και 25 χρόνια θα βοηθήσω, εάν και εφόσον αυτό μου ζητηθεί, να συμβάλλω σε καλύτερες μέρες για τον τουρισμό στο Ρέθυμνο. Μπορώ να συζητήσω εάν χρειαστεί για θέματα ενέργειας, περιβάλλοντος, όχι σε επιστημονικό επίπεδο αλλά σε πρακτικό. Θέλω να δώσω κάτι στο Ρέθυμνο πάνω στον τουρισμό που δεν είχε μέχρι σήμερα κι όλα αυτά πάντα σε επίπεδο ομάδας. Θέλω να εργαστούμε με την ομάδα που θα προκύψει και θα ηγηθεί στο Δημοτικό συμβούλιο για να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε το τουριστικό προϊόν του Ρεθύμνου σε ένα πολύ επαγγελματικό επίπεδο και δράση. Να μελετήσουμε σωστά τον ανταγωνισμό για να δούμε πως οι άλλοι τουριστικοί προορισμοί διαχειρίζονται τα τουριστικά δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά. Ποια είναι η εμπειρία τους, τα εργαλεία τους, τι μετρήσεις αναλύουν και πως βγάζουν συμπεράσματα. Και το πιο σημαντικό, πως προσελκύουν κόσμο.

Ο ανταγωνισμός επικεντρώνεται πιστεύεται στις γειτονικές μας χώρες δυτικά ή ανατολικά;
Για μένα ανταγωνισμός είναι ακόμα και οι διπλανοί νομοί, τα Χανιά ή το Ηράκλειο. Δεν έχουμε το ίδιο brand να «πουλήσουμε» με τα άλλα νησιά της Ελλάδος αλλά σίγουρα υπάρχει κάτι κοινό μεταξύ των τεσσάρων νομών. Πρέπει να καταλάβουμε πως αντιλαμβάνεται ο τουρίστας όταν αγοράζει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία. Δεν είμαι σίγουρος μεγάλη μερίδα όλων αυτών που έρχονται κάθε καλοκαίρι για τουρισμό αν γνωρίζουν τα πάντα για το μέρος που έρχονται. Πρέπει να αναδείξουμε καλύτερα όλα τα οφέλη αυτού του τόπου, για να γίνονται ευρέος γνωστά αλλά και για να μην έχουμε τουρισμό που έρχεται στο Ρέθυμνο γιατί βρήκε καλύτερη τιμή από αλλού. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ενδοχώρα για να μπορέσουμε να πετύχουμε τα παραπάνω που είπα. Εκεί πρέπει να είναι ο στόχος μας. Να βγούμε από τα σύνορα της παλιάς και νέας πόλης.
Είστε ένας άνθρωπος με πλούσια δράση στον τουρισμό, ποια είναι αυτά που θεωρούνται προτεραιότητα για εσάς την επομένη των εκλογών όσο αφορά τουρισμό & Ρέθυμνο;
Το Ρέθυμνο πρέπει για μένα να αποκτήσει μία ταυτότητα. Για να αποκτήσει ταυτότητα πρέπει να αναλυθούν οι ιδιότητές του. Πρέπει να αναλύσουμε αυτήν την ταυτότητα που θέλουμε να έχει, με ποιον τουρίστα ταιριάζει και με ποιον περιηγητή. Θέλουμε τον τουρίστα που κυκλοφορεί με παντόφλα και μία μπύρα στο χέρι ή τον τουρίστα που θα μπορέσει να δει και δύο τρεις προορισμούς στην ενδοχώρα αφού θα του προτείνουμε επιλογές; Τι μπορούμε να κάνουμε, πως μπορούμε να το κάνουμε και μέχρι που μπορούμε να φτάσουμε σε επιλογές και παροχές σαν πόλη. Για να κάνουμε π.χ. οινικό τουρισμό θα πρέπει να υπάρξουν και ανάλογες διαδρομές όπου θα μπορεί να επισκέπτεται οινοποιία σε ολόκληρο το νομό. Γαστρονομικός τουρισμός, άλλο μεγάλο κεφάλαιο. Έχουμε μία εξαιρετική κουζίνα αλλά δεν έχουμε ταυτότητα. Να υπάρξει το σωστό μάρκετινγκ για μένα όπου με κάποιο τρόπο να είναι αναγνωρίσιμα τα σημεία και οι κουζίνες σε όλο το νομό για να μπορεί με ασφάλεια ο τουρίστας να τις επισκεφτεί για να πει ότι βρήκε κάτι που είναι αποδεκτό από το σύνολο των προωθήσεων της πόλης. Επίσης η μαρίνα του Ρεθύμνου. Πρέπει επιτέλους να μπουν γιοτ και ιστιοπλοϊκά μέσα σε αυτή για να ανθίσει το συγκεκριμένο είδος τουρισμού. Θα λειτουργήσουν μελλοντικά κι αυτοί οι επισκέπτες σαν πρεσβευτές του συγκεκριμένου προϊόντος και μόνο καλό θα κάνουν την πόλη και στην προβολή της. Η παλιά πόλη για να μιλήσουμε και για ένα μεγάλο κομμάτι της μερίδας του τουρισμού που καταλήγει εκεί, πρέπει να έχει μία ταυτότητα τέτοια που να μην γίνονται άναρχα πράγματα εκεί για την καλύτερη αισθητική. Να υπάρχει μία συνοχή πραγμάτων με ενιαία και ομοιόμορφη εικόνα στα πάντα χωρίς υπερβολές και κατασκευές που ξεπερνάνε το μέγεθος αυτής.
Πόσο καλή σχέση έχουν ή πρέπει να έχουν Δήμος και επιχειρήσεις στην πόλη του Ρεθύμνου; Για το κοινό καλό όλων και για να μην θεωρείται εμπόδιο ο ένας στον άλλον;
Ο Δήμος πρέπει να είναι δίπλα στις επιχειρήσεις γιατί οι επιχειρήσεις αντλούν αξία από το Δήμο. Όταν μία πόλη είναι καθαρή ο προορισμός αποκτάει ταυτότητα και όλοι όσοι ασχολούνται με επιχειρήσεις γίνονται αποδέκτες καλοπροαίρετων σχολίων από ικανοποιημένους πελάτες. Οι επιχειρήσεις από την άλλη πρέπει να δίνουν όλη την πληροφορία στον Δήμο ώστε με μία καλή ομάδα να μπορεί να την επεξεργαστεί προς όφελός του. Στατιστικά για να μπορέσουμε να τεκμηριώσουμε σαν Δήμος το οτιδήποτε που έχει να κάνει με τον τουρισμό θα πρέπει να έχουμε στοιχεία, να ξέρουμε τα πάντα για τις επιχειρήσεις. Πως λειτουργούν, ποιες ώρες λειτουργούν, τι προτιμούν οι πελάτες, ποιοι πελάτες είναι αυτοί, ποιες ηλικίες, όλα αυτά κι ακόμα περισσότερα αν αναλυθούν θα μπορέσουν να υπάρξουν και οι ανάλογες κινήσεις από τον Δήμο που θα αποφέρουν περισσότερο και καλύτερο τουρισμό. Αν ξέρεις για παράδειγμα ότι 4 το μεσημέρι με 6 το απόγευμα έχει κίνηση στους δρόμους δεν βγάζεις εκείνες τις ώρες τα απορριμματοφόρα να κάνουν συγκομιδή των σκουπιδιών, και πολλά άλλα παραδείγματα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν έχει σημασία να κάνουμε πράγματα για να αφήσουμε απλά το αποτύπωμά μας κάπου. Εάν δεν λειτουργεί αυτό για το οποίο προσπαθήσαμε δεν πετυχαίνουμε και το στόχο μας και έτσι ζημιώνεται ο Δήμος από αυτό. Εμείς οι ενήλικες δεν κρινόμαστε από την προσπάθεια πλέον αλλά από το αποτέλεσμα. Δεν είμαστε νέοι για να μας πουν μπράβο που προσπαθήσατε, μπορείτε να ξανά δοκιμάσετε. Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.

Πιστεύεται ότι πρέπει να συνδέσουμε την τουριστική βιομηχανία με ό,τι παράγεται στην περιοχή για να φέρουμε καλύτερο τουρισμό για να πουλάμε τα προϊόντα σε καλύτερες τιμές;
Ο πρωτογενής τομέας έχει μεγάλο κόστος. Όταν η μέση τιμή που παίρνουμε από τον ταξιδιώτη είναι χαμηλή αναγκαστικά για να δουλέψουμε θα πάρουμε για παράδειγμα τυρί Ολλανδίας που είναι σε χαμηλότερη τιμή. Κάπως έτσι συντηρείται μία πικρή αλήθεια σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Αν καταφέρουμε λοιπόν και ανεβάσουμε το επίπεδο του ταξιδιώτη που έρχεται στο Ρέθυμνο και έχει καλύτερο πορτοφόλι, αυτομάτως ενεργοποιείται η αγορά τοπικών προϊόντων μέσα στις ξενοδοχειακές μονάδες. Έτσι θα έρθουν καλύτερες μέρες για τους τοπικούς παραγωγούς. Υπάρχει και ένα μεγάλο πρόβλημα που έγκειται στην τυποποίηση του πρωτογενή τομέα. Όταν έχεις σχεδόν το 80% του κρητικού ελαιόλαδου για παράδειγμα να φεύγει χύμα από την Κρήτη καταλαβαίνεις ότι πρέπει να λειτουργήσει το μάρκετινγκ περισσότερο από ποτέ. Πρέπει να υπάρξουν περισσότερα μαγαζιά με τοπικά προϊόντα στην πόλη αλλά αυτό απαιτεί να συσκευάζονται και να βγαίνουν στην αγορά με τους όρους και τις προϋποθέσεις που απαιτεί η ΕΕ. Να αλλάξει ριζικά η αντίληψη του μάρκετινγκ στο Ρέθυμνο. Να υπάρξει στο μέλλον φορέας από τον Δήμο που να απαιτεί την τυποποίηση αν θέλει κάποιος να προωθηθεί σωστά και σε πολύ κόσμο.
Μήπως όμως λείπει και η γνώση στο πως μπορούμε να πουλήσουμε καλύτερα και με ποιους τρόπους; Είναι αυτό ένα εμπόδιο για την καλύτερη προβολή των προϊόντων;
Σίγουρα ναι. Ξέρω ανθρώπους που δίνουν το προϊόν τους χύμα γιατί και δεν ξέρουν και δεν μπορούν να καταλάβουν ότι αν τυποποιήσουν θα βγάλουν περισσότερα. Πρέπει να υπάρχει η φιλοσοφία του «πως θες να αγοράσεις;» να στο φτιάξω, κι όχι «πως θες να πουλήσω» για να στο φτιάξω. Δεν πιστεύω ότι το ψάχνουν οι περισσότεροι παραγωγοί για το πώς θα μπορούσαν να πουλήσουν το προϊόν τους. Λίγο να ρωτήσουν, λίγο να ψάξουν όμως πως το κάνουν οι άλλοι, εδώ ή στο εξωτερικό, αμέσως θα δουν ότι η τυποποίηση είναι η καλύτερη οικονομική λύση γι αυτούς. Έτσι θα μπορέσουν να καλύψουν και το μεγάλο κόστος της παραγωγής τους. Θα έχουν τέτοιο περιθώριο κέρδους που θα καταλάβουν αργότερα τι έχαναν τόσο καιρό.
Σε ποιους τομείς πιστεύετε ότι πρέπει να αφήσει σημαντικό έργο τα επόμενα 5 χρόνια η Δημοτική αρχή και να λειτουργήσει αναπτυξιακά για τον τόπο;
Πάρα πολύ απλά στον τομέα του τουρισμού, της βιώσιμης κινητικότητας, της καθαριότητας και στο πολύ σημαντικό θέμα που έχει να κάνει με το νερό στο Ρέθυμνο. Φυσικά τελευταίο και πιο σημαντικό κομμάτι που αξίζει της προσοχής μας, η κλιματική αλλαγή, με την πολιτική προστασία και την θωράκιση της πόλης και της ενδοχώρας.
Ποια είναι η αίσθηση που ως σήμερα έχετε αποκομίσει συμμετέχοντας στο Ρέθυμνο στα πλαίσια της προεκλογικής περιόδου και ποια μηνύματα καταγράφετε από τους δημότες;
Θα πάρω το μήνυμα, και με αυτό θέλω να ξεκινήσω, που καταγράφω από την δημοτική αρχή και είναι αυτό της ομάδας. Της σχέσης δηλαδή Δημάρχου και της ομάδας του. Κανένας από τους δύο να μην ενεργεί μόνος. Κατά τ άλλα υπάρχουν σίγουρα ψηφοφόροι στο Ρέθυμνο που είναι αρκετά ευχαριστημένοι από την δημοτική αρχή και άλλοι που για δικούς τους λόγους όχι. Τους κατανοώ όλους, καθώς δεν μπορούν να είναι όλοι ευχαριστημένοι με όλα. Όπως δεν μπορούν όλα να έχουν τις λύσεις που είναι αποδεκτές από όλους.
Πιστεύετε ότι οι ψηφοφόροι εμπιστεύονται πλέον τους νέους ή εξακολουθούν να ψηφίζουν με κριτήριο την αναγνωρισιμότητα και όχι την αξία του υποψηφίου;
Ο ψηφοφόρος που ξέρει να κρίνει, να συγκρίνει και να βάζει όρια στο τι θα ήθελε και τι θα επιθυμούσε, νομίζω ότι είναι και ο ψηφοφόρος που πρέπει να επιλέξει ανθρώπους οι οποίοι έχουν αποδείξει ότι κάνουν έργο γενικά στη ζωή τους. Είτε στην δημοτική αρχή, είτε στον τομέα με τον οποίο ασχολούνται χρόνια τώρα στις επιχειρήσεις τους. Για εμάς που επιθυμούμε να ενταχθούμε πρώτη φορά στον Δήμο έχουμε σαν παρακαταθήκη το έργο που έχουμε κάνει πάνω στην δουλειά μας και στις επιχειρήσεις μας. Την ενέργεια και την θέληση που έχουμε θα πρέπει να την διοχετεύσουμε και στον Δήμο. Αυτό είναι και το ζητούμενο άλλωστε.

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους πολίτες του Ρεθύμνου; Γιατί να επιλέξουν την παράταξή σας και εσάς προσωπικά για να τους εκπροσωπήσετε στο Δημοτικό Συμβούλιο;
Δεν είναι κακό να είσαι φιλόδοξος για μένα. Η δημοτική αρχή που έχουμε έχει κάνει δουλειά. Έχει φτιάξει το Ρέθυμνο και την εικόνα του προς το καλύτερο. Έχει φτιάξει τους δρόμους, τις πλατείες κι έχει δείξει ότι ασχολείται στο μέγιστο με την πόλη και την καλύτερη προβολή της. Αν συγκρίνεις το Ρέθυμνο πριν από 15 χρόνια με το Ρέθυμνο του τώρα καταλαβαίνεις ότι η διαφορά είναι τεράστια. Θα χρειαστεί όμως και περισσότερη δουλειά γιατί έτσι το απαιτούν οι καταστάσεις και οι εξελίξεις. Έχουμε έναν Δήμαρχο με μία αξιόπιστη φωνή σε όλα τα υπουργεία, οι πόρτες ανοίγονται παντού κι έτσι μπορείς να δείξεις ότι έχεις τα φόντα για να συνεχίσεις το έργο σου και να το κάνεις ακόμη καλύτερο. Επίσης στα θετικά είναι ότι ανανέωσε την ομάδα και βλέπουμε την «Νέα Αντίληψη» ανανεωμένη προς έκπληξη πολλών. Ακόμα κι έτσι πιστεύω ότι οι εκλογές θα κερδηθούν από την «Νέα Αντίληψη». Θέλω από την πλευρά μου αν ψηφιστώ και είμαι στο δημοτικό συμβούλιο την επομένη των εκλογών να εφαρμόσω ή να προτείνω καλύτερα, τρόπους διαχείρισης πληροφορίων ώστε να αντιληφθούμε που βρισκόμαστε, που μπορούμε να πάμε, χαράζοντας μία νέα πορεία στον τουρισμό με όσα παραπάνω ανάφερα. Πρέπει να μετράμε συνεχώς το αποτέλεσμα αυτών που κάνουμε. Μας απέδωσε αυτά που θέλουμε προχωράμε, όχι, αλλάζουμε προοπτική πριν είναι αργά. Πρέπει να μετράμε συνεχώς το αποτέλεσμα αυτών που κάνουμε, και να αναθεωρούμε την κάθε υλοποίηση στόχου προς το καλύτερο, το συμφέρον του Δημότη και της τοπικής κοινωνίας εν γένει.